Wednesday, January 19, 2011

Mula dari A Semula

Semalam berpeluang menghadiri kelas Us Hairul Nizam Mat Husain, mantan Presiden PMRAM, sedang menuntut di peringkat Master Al Azhar. Beliau mengajar berdasarkan buku Silsilah Hadith-hadith Terpilih dari Sahih Bukhari.

Sudah lama aku tak merasakan nikmat dicurahkan ilmu seperti semalam, niat untuk menuntut ilmu sebanyak mungkin timbul semula, yang sebelum ini hilang setelah berlaku beberapa kejadian.

Berada di peringkat pimpinan memerlukan aku kefahaman islam yang betul, kerana pimpinan amat mudah terdedah kepada kesalahan, dan jika berlaku akan melibatkan ramai orang bukan sekadar dirinya sahaja.

Kepimpinan perlu mengambil iktibar bagaimana tawaduknya seorang ulama' meskipun di sisi Allah darjatnya adalah amat tinggi, merasakan dirinya berdosa sedangkan di pandangan khalayak ramai dia amatlah mulia.

Ulama' sanggup merantau jauh dengan niat untuk menuntut ilmu sehingga sebahagian mereka meninggal di perantauan dan sebahagian lagi sempat pulang ke kampung halaman. Penat lelah mereka demi memastikan kalam-kalam nabi sampai kepada kita hari ini.

Saya amat risau, jika pimpinan tidak memiliki kefahaman Islam yang mendalam, semakin lama mereka semakin sombong, ego, kurang turun padang menyebabkan mereka semakin jauh dengan ahli. Penat lelah mereka demi memuaskan nafsu sendiri.

Kerana itulah saya melihat hadith yang dibacakan oleh Us Hairul Nizam di akhir kelas amat penting sekali, hadith yang tidak asing tapi amat susah diamalkan, iaitu berkenaan Niat.

Aku sendiri amat berharap keterlibatan aku dalam kerja-kerja PCM dan Islam ini berada pada landasan niat yang betul, jika tidak sia-sia sahaja semua.

sekian.

p/s : aku sengaja menukar adress blog aku ni, supaya tidak ramai orang membacanya, mudah untuk aku belajar menulis.

No comments:

Post a Comment