Saturday, July 2, 2011

Dilema BerSUARA

Bismillahirrahmanirrahim

Pendahuluan


"Apabila kamu melihat kemungkaran, maka ubahlah dengan tangan (kuasa) mu, jika tidak mampu dengan perkataanmu, jika tidak mampu juga dengan hatimu, itulah selemah-lemah iman"
Berpandukan kepada hadith di atas, menjadi kewajipan bagi muslim itu mencegah kemungkaran di yang berlaku di sekeliling mereka. Kemungkaran itu mungkin dalam bentuk individu (couple, berzina) atau masyarakat (penganjuran konsert yang melanggar syariat) persatuan (penipuan duit ahli, tidak menjalankan amanah) atau negara (korupsi dalam pengurusan harta negara, ketidakadilan dalam sistem kehakiman dan penipuan dalam pilihanraya).

Dilema Mahasiswa


Bergantung kepada posisi dan kemampuan kita boleh memilih antara 3 kaedah yang disebut dalam hadith di atas. Dan, di peringkat mahasiswa, saya berpendapat, pilihan kita samada bersuara ataupun berdiam diri.

Kebanyakan mahasiswa, dikala pelbagai isu bermain samada di peringkat lokaliti, nasional mahupun global memilih untuk hanya mendiamkan diri. Ada beberapa kemungkinan, pada pemerhatian saya ada dua sebab utama.

Pertamanya, mungkin kerana mereka tidak mahu menimbulkan suasana tegang lalu memilih jalan berdiam diri. Ini biasanya kerana mahu menjaga hubungan baik sesama kawan ataupun menjaga hubungan persatuan-ahli-pihak berwajib. Saya menghormati pendirian sebegini.

Keduanya, mereka memang tidak ambil tahu dengan keadaan sekeliling, bagi mereka akademik mereka adalah tujuan yang paling terutama. Ya, saya sendiri bersetuju, akademik adalah nombor satu tetapi keadaan sekeliling, masalah kawan-kawan dan masyarakat sekeliling bukan nombor dua.

"Sesiapa yang tidak mengambil berat hal orang Islam, ia bukan sebahagian mereka"

"tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu (Allah)"
Saya pernah membaca buku motivasi tulisan seorang doktor Muslim Melayu, yang mengatakan sebagai seorang penuntut perubatan masanya memang sangat sibuk. Mana mungkin mahu diluangkan masa untuk perkara-perkara lain seperti membantu sahabat yang sakit atau sebagainya. Tetapi disebabkan kewajipan dia tetap meluangkan masa belajar dia dengan membantu rakan-rakan. Mungkin sebagai balasan, Allah memudahkan dia mempelajari, memahami dan mengingati semasa dia mengulangkaji. Tidak rugi kan, 2 in 1.

"Barangsiapa yang membantu agama Allah, Allah akan membantunya"


Suara Mahasiswa

Alhamdulillah, masih terdapat mahasiswa yang lantang dan tegas dalam isu-isu semasa (kebiasaannya lokaliti dan nasional). Bukanlah bermakna apabila bersuara, ukhuwah tidak terjaga.

Kebiasaannya, mereka yang bersuara akan terdedah dengan perselisihan prinsip dan pendapat. Untuk memelihara ukhuwah dalam berbeza pendapat memerlukan individu itu benar-benar memahami perbezaan antara Ukhuwah dan Prinsip.

Rasulullah s.a.w. teguh menyebarkan dakwah Islam di awal Kemunculan Islam di Mekah. Ayah saudaranya, Abu Thalib, yang menjaganya semenjak kecil, tidak menerima dakwah Islam, tetapi itu tidak menghalang Rasulullah s.a.w. daripada terus berbuat baik kepada Abu Thalib. Malah, Abu Thalib pernah memujuk supaya Rasulullah s.a.w. tidak lagi berdakwah, namun ditolak dengan baik dan tegas oleh Rasulullah s.a.w.

Itulah salah satu contoh konsep prinsip dan ukhuwah yang harus diteladani oleh kita yang keliru samada mahu bersuara atau tidak. Ya, masing-masing punyai kondisi yang berbeza dalam bersuara. Kerana itulah, laksanakanlah ia secara berhikmah.

"Serulah ke Jalan Tuhanmu dengan berhikmah"

Berhikmah ini bergantung kepada suasana, berlembut atau kasar, bergantung kepada keberkesanan dan penerimaan orang. Jika dengan berkasar atau berlembut itu, menyebabkan hati orang itu terbuka dan terkesan, itulah yang lebih baik. Rasulullah sendiri pernah mencekak leher baju Umar Al Khattab (sebelum memeluk Islam) bagi menghadapi Umar yang berjiwa ganas dan kasar.

BERSIH 2.0


Terkini Menteri Dalam Negeri telah mengharamkan BERSIH 2.0. Info-info lain berkenaan isu ini boleh didapati dalam media seperti Utusan Online, Malaysiakini, Harakahdaily dan lain-lain, saya tidak mahu mengulas buat masa ini. . Apakah peranan kita sebagai mahasiswa? Bak kata nabil : Lu pikirlah sendiri

Sekian.

p/s : post saya kali ini 'bercanggah' dengan post saya sebelum ini. Apa boleh buat, saya tak mampu.

Friday, April 8, 2011

at last i have a reason to blog

Asssalamualaikum w.b.t. ,

Last thursday, for the first time i attended 'Human Right' lecture. this subject which is from a law faculty is compulsary to all mansoura university student and we, medicine student have to study it in our 4th year. i'm not interested on attending before because of several reasons which is the bad side of me. it changed when i heard from a friends this lecture is very political and the doctor (lecturer) just returned from the oversea, so i was very motivated.

the lecture was about the freedom of opinion and expression. we were lectured that every person has a right to give express their opinion,to seek and receive information, to strike and to peaceful demonstration. i agree there must be a restriction to this freedom because without it, the country will face a big problem like a provocation from a racist. it must be moderate, so the people still have their right.

But, there is a governmont like republic of egypt, legislate the emergency law in the name of country threat which restrict people right totally. This law was first enacted in 1958, and has remained in effect since 1967, except for an 18-month break in 1980. As a result, in 25th January 2011, people express their angry and rise leading to the Egypt Revolution.

at the end, doctor wanted to hear from us about Malaysia Politic. Unexpectedly, i was chosen. why me, doctor? at first i wanted to refuse it but i thought i have to respect him as a teacher. Honestly, to explain about the politic is not a problem at all, but to talk in english, it will be a disaster to me.

And as i expected, it really was but alhamdulillah they still can understand. i couldn't pronounce correctly and forgot too many vocabs. Fortunately, there were about 25 only in the hall. What would happen if all the students came? Surely i will not come to the class for a few days, ashamed of it.

I realised how bad my english is and i guess i have to force myself to learn it for my future. i only have 3 more years before i will be a houseman officer (HO). But, "how" is the big question for me.

Before this, i didn't find enough reason to blogging. Of course there is a reason like delivering Islam message but i can do it in other way. Hopely, by writing english in my blog once a week (maybe) will improve me slowly. But, it took me a time even to write this post. huh.

Lastly, tomorrow will be our new round, Forensic and Toxicology and I have to study all the three previous round too (ENT, Community Medicine and Ophthalmology) since after that we will seat final exam, so i guess this will be my busiest round.

Good luck!

p/s : sorry for changing my blog address again.

Wednesday, February 2, 2011

Egyptian Intifada ..


Secebis kronologi

Rusuhan telah bermula sejak 25hb Januari lepas, sehari sebelum Commed Assesment, dua hari sebelum cuti umum.

27hb, talian sms disekat di malam hari. Laman Facebook juga disekat tetapi kewujudan hackers menyebabkan Facebook terus boleh dilayari sebelum Internet disekat keseluruhannya beberapa jam selepas itu.

28hb, panggilan telefon disekat di Kaherah. Di mansurah, panggilan telefon terganggu dengan teruk.

sehingga kini, rusuhan terus berlaku. Alhamdulillah internet sudah kembali 'sembuh'

Sikap Pelajar Malaysia

Dalam tempoh rusuhan ini, aku dapat memerhatikan beberapa perkara.

"Yeah! harap-harap Mubarak jatuh"

"bangang betul perusuh-perusuh ni, buat huru hara je, aku nak bercuti pon susah"

"ikutlah, ada perusuh pun, yang penting aku dah selamat kat Malaysia ni"

"Minta maaf sebab tidak dapat bersama-sama korang kat Mesir, harap-harap korang selamat, kitorang risaukan dan doakan korang"

"Susah sikit pon takpelah, daripada rakyat Mesir terus berada bawah kezaliman dan ditindas Pak Husni"

Orang Arab pula

Jika diperhatikan, kebanyakan rusuhan mula-mula tercetus di kawasan yang majoritinya adalah orang miskin.

Aku sempat melihat demostrasi di hadapan rumah, aku melihat terdapat arab yang hanya memerhatikan dan melihat sahaja kumpulan demostrasi berlalu instead of menyertai.

Ada juga orang yang mengatakan Protes ini menyebabkan kehidupan harian mereka terganggu.

Diri ini lebih utamakah?

Aku merasakan sikap sesetengah orang yang hanya mementingkan diri sendiri di kala musim rusuhan ni disebabkan kurangnya kesedaran tanggungjawab terhadap hak-hak orang lain.

Cukuplah sekadar keluarga dan perniagaan mereka selamat, tidak perlu menghiraukan kedaifan fakir miskin.

Biarlah kawan-kawan bersusah di Mesir, asalkan diri sendiri senang di luar sana tanpa berusaha membantu sekadar termampu.

Biarlah luncai dengan labu-labunya

Semoga rakyat mesir diberikan kemenangan dan keselamatan pelajar malaysia di mesir, mansurah terutamanya sentiasa selamat.

Wednesday, January 19, 2011

Mula dari A Semula

Semalam berpeluang menghadiri kelas Us Hairul Nizam Mat Husain, mantan Presiden PMRAM, sedang menuntut di peringkat Master Al Azhar. Beliau mengajar berdasarkan buku Silsilah Hadith-hadith Terpilih dari Sahih Bukhari.

Sudah lama aku tak merasakan nikmat dicurahkan ilmu seperti semalam, niat untuk menuntut ilmu sebanyak mungkin timbul semula, yang sebelum ini hilang setelah berlaku beberapa kejadian.

Berada di peringkat pimpinan memerlukan aku kefahaman islam yang betul, kerana pimpinan amat mudah terdedah kepada kesalahan, dan jika berlaku akan melibatkan ramai orang bukan sekadar dirinya sahaja.

Kepimpinan perlu mengambil iktibar bagaimana tawaduknya seorang ulama' meskipun di sisi Allah darjatnya adalah amat tinggi, merasakan dirinya berdosa sedangkan di pandangan khalayak ramai dia amatlah mulia.

Ulama' sanggup merantau jauh dengan niat untuk menuntut ilmu sehingga sebahagian mereka meninggal di perantauan dan sebahagian lagi sempat pulang ke kampung halaman. Penat lelah mereka demi memastikan kalam-kalam nabi sampai kepada kita hari ini.

Saya amat risau, jika pimpinan tidak memiliki kefahaman Islam yang mendalam, semakin lama mereka semakin sombong, ego, kurang turun padang menyebabkan mereka semakin jauh dengan ahli. Penat lelah mereka demi memuaskan nafsu sendiri.

Kerana itulah saya melihat hadith yang dibacakan oleh Us Hairul Nizam di akhir kelas amat penting sekali, hadith yang tidak asing tapi amat susah diamalkan, iaitu berkenaan Niat.

Aku sendiri amat berharap keterlibatan aku dalam kerja-kerja PCM dan Islam ini berada pada landasan niat yang betul, jika tidak sia-sia sahaja semua.

sekian.

p/s : aku sengaja menukar adress blog aku ni, supaya tidak ramai orang membacanya, mudah untuk aku belajar menulis.

Tuesday, January 11, 2011

Kasihmu..

Baru lepas menalipon umiku di Malaysia. Rasa gembira dan tenang hati ini selepas mendengar suara umi.Pelbagai cerita dikongsi antara kami. Walaupun rasa rindu sedikit terubat tetapi kerinduan untuk pulang ke Malaysia tetap bertambah.

Umiku yang kian bertambah usianya, tetap terus gigih mencari rezeki untuk anak-anaknya. Pernah umi menyatakan hasrat untuk berehat sahaja tapi hasrat itu tidak dapat mengatasi kasih sayang kepada anak-anaknya yang masih bersekolah terutamanya.

Karenah anak-anaknya yang seramai sembilan orang dilayan dengan penuh kasih sayang. Dahulu tidak aku mengerti semua ini sehingga tindak tanduk ku melukai hati umi.

Masalah demi masalah yang umi hadapi, kadang-kadang aku hanya dapat mendengar dan memandang dari jauh sahaja. Rahmat dan berkat Allah sepanjang usiamu sentiasa dalam doaku.

Maafkanku umi atas segalanya, aku berjanji untuk belajar bersungguh-sungguh dan menjadi insan yang dapat memberi manfaat supaya dapat aku berbakti kepada umi di kemudian hari.

(kakakku, adik-adikku dan umi)

p/s : posting ini hanya utk mengubat kerinduan dan menguatkan lagi diri ini untuk terus memberi

Monday, January 10, 2011

Fekah Perubatan : Terapi Solat Pulihkan Mati Pucuk

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Kajian saintifik menunjukkan masalah mati pucuk yang menghantui 40 peratus lelaki dunia berusia 40 tahun ke atas boleh diatasi dengan menunaikan solat.

Berita gembira itu dibuktikan melalui kajian saintifik seorang pakar kejuruteraan bioperubatan Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Dr. Fatimah Ibrahim.

Beliau berjaya mengurangkan tahap mati pucuk dua lelaki selepas sebulan menjalani terapi solat yang diperkenalkan olehnya.

Katanya, melalui terapi itu seseorang lelaki yang bermasalah perlu menunaikan solat sebanyak 12 rakaat secara berterusan dalam masa setengah jam sebanyak tiga kali seminggu.

“Sebagai contoh seorang pesakit boleh menunaikan solat sunat empat rakaat sebelum dan selepas menunaikan solat Zuhur untuk tujuan terapi itu.

“Setiap pergerakan dalam solat didapati merangsang otot lantai pelvik. Kami sedang kaji kedudukan mana di dalam solat paling banyak menyumbang ke arah itu,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis perasmian Seminar Sains Solat Peringkat Kebangsaan 2009 oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.


Kajian Fatimah itu sebahagian daripada projek penyelidikan saintifik UM mengenai kebaikan solat kepada tubuh badan manusia hasil cetusan idea Abdullah pada 2005.

Antara kajian lain di bawah projek itu adalah kesan positif solat kepada ketenangan minda, kesihatan jantung dan masalah sakit pinggang.

Menjelaskan mengenai terapi solat, Fatimah berkata, lelaki yang bermasalah akan dipasang sejenis alat khas untuk mengesan ketegangan zakar sewaktu mereka tidur.

Katanya, seorang lelaki normal akan mengalami ketegangan zakar antara tiga hingga enam kali sewaktu tidur selama 10 minit dengan isipadu ketegangan 200 peratus.

“Ada dua pesakit telah berjaya mengurang dan memulihkan tahap mati pucuk selepas menjalani terapi solat selama sebulan dengan mengalami sedikit ketegangan.

“Memang pakar perubatan mencadangkan lelaki mati pucuk melakukan senaman otot lantai pelvik tetapi dengan bersolat otot berkenaan dapat diregangkan secara automatik.

“Ini menunjukkan solat bukan sahaja ibadah wajib tetapi merawat fizikal dan minda,” tegasnya.

Ulasan: Cintakan dunia, dunia akan lari. Bila cintakan akhirat, dunia akan datang berlari-lari dengan segala isi kekayaan kepada kita ATAU jika kamu mengejar dunia, dia akan semakin jauh (lari) meninggalkanmu, sebaliknya jika kamu meninggalkannya maka dia akan datang mencarimu.

sumber : laman web fekah perubatan papisma

Banyak lagi info-info fekah perubatan yang menarik, boleh bukak sendiri :)

Apakah itu PAPISMA ?PAPISMA adalah merupakan nama ringkas untuk Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia yang merupakan sebuah Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) yang berdaftar. Ia mula ditubuhkan pada tahun 2004 dengan dianggotai oleh gabungan tenaga-tenaga profesional kesihatan yang antara lain tujuannya adalah untuk membimbing ahli dan masyarakat dalam meningkatkan kesedaran dan kefahaman tentang sistem penjagaan kesihatan dan perubatan.

PAPISMA sentiasa berusaha sedaya upaya untuk membantu masyarakat nasional dan global memahami dan menjiwai kaedah serta sistem perubatan dan perawatan yang selari dengan al-Qur’an dan Sunnah serta tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Sehingga kini PAPISMA telah menjalankan pelbagai aktiviti untuk masyarakat dalam usaha meningkatkan kesedaran dan kefahaman tentang penjagaan kesihatan melalui pelbagai kaedah seperti rawatan kesihatan percuma, bengkel-bengkel kesihatan, ceramah-ceramah, pameran dan sebagainya.

Berpegang kepada moto pertubuhan : Berilmu, Beramal dan Bertaqwa, maka kini PAPISMA sedang mengorak langkah untuk menerbitkan sebuah buku berkaitan fiqh perubatan selaras dengan ILMU di dada kami, untuk dikongsi dan di AMALkan dalam rangka membina masyarakat dan insan yang berTAQWA.

sumber : laman web rasmi papisma

p/s :

1.saya terfikir untuk memperkenalkan PAPISMA di peringkat PCM dan PERUBATAN.. harap-harap cadangan saya ni diterima oleh rakan pimpinan.

2. Mungkin PCM ataupun PERUBATAN boleh menganjurkan aktiviti semasa cuti musim panas dengan kerjasama PAPISMA.

Wednesday, November 24, 2010

Senioriti, Kepimpinan, Ketaqwaan

Fakta

Umur kedua-dua calon pengerusi, Azizi dan Bullet, 21 tahun. Cumenya Azizi di Tahun 3 dan Bullet di Tahun 4.

Boleh kata, Azizi lebih muda daripada Bullet.

Usamah bin Zaid

Pagi tadi saya sempat membaca fiqh sirah, saya terbaca kisah peperangan yang mana Usamah bin Zaid diarahkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. untuk menjadi Ketua Panglima Perang.Nama peperangan saya tidak ingat, tetapi seingat saya adalah untuk melawan tentera Rom.

Usamah bin Zaid adalah anak kepada Zaid bin Harithah. Ketika peperangan itu, beliau berumur 18tahun.

Maka seperti biasa, golongan munafik mula 'bercakap belakang', menghasut, mencela serta mempertikaikan pelantikan Usamah bin Zaid atas alasan beliau muda lagi.

Apabila Rasulullah mendapat tahu, beliau berkata "Sesiapa yang mencela kepimpinan Usamah bin Zaid bermakna dia mencela kepimpinan Zaid bin Harithah"

(tegur saya jika saya salah bgtahu sirah)

Kepimpinan dan Ketaqwaan

Islam tidak pernah membezakan antara yang muda mahupun yang tua, kerana kedua-duanya adalah rantai-perjuangan. Yang membezakan antara kedua-duanya adalah ketaqwaan. Yang membezakan antara kepimpinan yang berkesan adalah sifat kepimpinan.

Jika yang lebih muda itu lebih bersifat ketaqwaan dan kepimpinan, maka dialah yang lebih layak untuk menjadi pemimpin dan imam bagi umat Islam.

Azizi


Andaikata asbab tahun 4 semata-semata itu lebih layak untuk menjadi exco, sudah pasti saya dan hanif mahamud akan menawarkan diri untuk bertanding menjadi Pengerusi PCM.

Tetapi, kami melihat, Azizi itu lebih layak biarpun azizi baru di tahun 3. Kerana sifat kepimpinan yang sudah terbukti dan keperibadian muslim yang disenangi ramai.

Fikirkan.

Kalau andaikata senioriti itu lebih utama daripada kepimpinan, pastinya Senior-senior tahun 5 dan tahun 6 yang mendokong PCM akan turut bertanding. Melainkan mereka merasakan kepimpinan dan ketaqwaan itu lebih penting.

Kepimpinan Azizi

Saya sudah nyatakan dalam tulisan saya sebelum ini dalam posting Pengalaman terbukti Memacu Perubahan (Klik)

Keperibadian Azizi

Juga sudah saya 'video'kan dan tuliskan dalam posting saya yang bertajuk Mr Clean (Klik)

Bagaimana pula anda?

Kini sudah beberapa exco kekal termasuk saya, juga beberapa bakal exco sesi depan termasuk timbalan pengerusi II menyatakan kepercayaan kepada Azizi sebagai Pengerusi PCM. Boleh rujuk blog rasmi azizi KLIK

Bagaimana pula anda?

Undilah Azizi sebagai Calon Pengerusi PCM
Kualiti Kebajikan dan Kebebasan

PCM for All

Nota :

Saya tidak menyatakan ahli pcm lain dan calon exco-exco lain tidak mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan ketaqwaan. Cumenya ciri-ciri itu lebih jelas pada Azizi dan saya lebih yakin kepada Azizi berdasarkan kepada perkenalan saya dan selama saya bekerja bersamanya. (boleh rujuk tulisan-tulisan saya sebelum ini)